måndag 12 oktober 2009

SYTYCK dag 1... eller vad hände med vinet...?

God morgon. Här kommer en liten rapport från invigningen igår kväll.
Satt efter matchen*) i favoritfåtöljen och provstickade på lappar och remsor under sena eftermiddagen och tittade på TV. Jag sa till min man några gånger att - snart är det dags :-)
- Kan du inte tjuvstarta? undrade han, men
- nej, så gör man inte sa jag.
Minuterna gick och jag fastnade vid något program när klockan plötsligt var 18.49!
- Jag har missat starten!" ropade jag. Min son tittade på mig och undrade förstås vilken start.
- So You Think You Can Knit, såklart!
- Vad är det?
Jag förklarade lite snabbt vad det gick ut på. Hur i hela friden kan han ha missat vad som är på G, undrade jag inom mig.
- Åh, vad du är nördig, säger han då. (Har jag berättat att han är 16 och det mesta jag gör är numera nördigt)
- It takes one to know one, kontrade jag med.
- Är du?
- Ja, det är du
- Ge sig
- Jag hör inte, säger jag (det verbala är inte på topp, men jag sa väl att han är 16...........? man måste ju tala så att de förstår, ha)
Ja, så fortsätter vi så där i nån minut - precis som vi brukar. Sonen gick - som vanligt - ut med segern och flaggan i topp och jag undrar - som vanligt - vad som hände.

Kollar på klockan igen 18:55. Nä nu jäklar, nu måste jag börja.
Tar mitt garn och stickor, som ligger framlagda i förväg och sätter igång. Några minuter går, en kvart. Det går ju bra det här. Vad kul det ska bli!
Ja, just det. Lite vitt vin skulle jag ju ha också. Springer ut till köket och öppnar kylskåpet...... :-(
Neeej, jag skulle ju ha köpt vin på vägen hem från syfestivalen. Inte en droppe finns hemma.
Ja så kan det gå när man stressar. Det får bli vin en annan dag istället.
Efter nån halvtimme ser alstret ut så här:
Svårt att gissa vad det är men det ska vara en halvcirkel. På den kommer jag sticka på remsor så att det till slut blir en stooor halvcirkel som funkar som sjal.
När det var dags att sova såg det ut så här:
*) Matchen ja, den var hur spännande som helst. Efter en hel del diskussioner med Stockholms förmodligen sämsta basketdomare åkte till slut tjejernas coach ut från planen med 2 tekniska och de fick då coacha sig själva.
De låg under med nästan 20 pinnar och hade dragit på sig några minuspoäng som straff för att coachen fick teknisk foul och hoppet såg ut att var ute. Men då tände de verkligen till och kämpade sig tillbaka till ledning! Jag har nog aldrig sett tjejerna så beslutsamma. Tyvärr drog de på sig ett par fouls så de rafflande slutminuterna gick inte deras väg utan de förlorade med 4 poäng. MEN, de var i alla fall moraliska segrare med domarna emot sig, ingen coach och en enorm kämparglädje när det väl gäller.
De lyckades till och med omvända några solnasupportrar så de satt och hejade på BG istället.
Go girls!

2 kommentarer:

Mia sa...

Shit vad duktig du är!
Hmmm basket...har iaf spelat Kluringkuppen, grym back :)

Puss

Linda sa...

Vilken underbar dialog ;)