onsdag 7 oktober 2009

Hjälp... mottages tacksamt

Nu har jag funderat och funderat på vad jag ska ta mig an för något projekt till SYTYCK (So You Think You Can Knit) men jag kommer ingenstans.
Jag hamnade ju i Poppin' n' Lockin' gruppen och beskrivningen är denna;
"En rörelse i taget.
Modulstickning av olika slag har blivit din stil. Man blir färdig många gånger i varje projekt. Om du stickar eller syr ihop är helt upp till dig, men du stickar småbitar av något slag. Montering är också en konst och du är mästaren. Det här är en ganska löst definierad stil, med stort utrymme för egna tolkningar, men varje del står för sig och är skild från biten intill. Du är Dominostickerska eller monteringsfantast"

Jag har letat, googlat och browsat på Ravelry men hittar inget jag blir sugen på att göra.
Jag vill göra något rejält, alltså inga muddar eller grytlappar utan helst ett plagg eller i nödfall en sjal.

Dominostickning är jag inte så förtjust i och det stickade blir ofta lite plottrigt i min smak...

Nu måste jag säga att detta är fantastiska konstverk och vackert komponerat men jag skulle aldrig sätta på mig något liknande. Och målet med denna utmaning är ett alster som jag kommer att använda.

Jag tror helt enkelt att jag måste göra det hela på mitt eget sätt, domino eller lappteknik fast i en minimalistisk färgskala. Kanske grått i grått eller något liknande.

Till slut hittade jag ett par modeller som gav mig lite mersmak...

Tror ni detta kan vara något för mig eller ska jag gå på en sjal istället? Lady Eleanor har alltid legat på "måstegöralistan" men den har jag påbörjat en gång så det känns lite fuskigt och inte som en utmaning.
Kan man göra något av remsor istället?
Vad tycker ni? Är det någon vänlig själ därute som har något förslag på ett passande projekt med minimalistisk färgskala? Jag börjar få lite panik och jag behöver nog hjälp......................

8 kommentarer:

EvaL8 sa...

Klart du får hjälp. Kolla på Ravelry.

Anonym sa...

Gör en väska av något slag! Garnstudio har några rätt OK modeller...

maLinka sa...

Tack Eva-Lotta :-)

Väska var en tanke.... måste kolla.

sticksIDAn sa...

Har testat tekniken och tom haft en workshop i den. Jag är inte helt förtjust, men gjort några saker som jag gillar. Denna väska har jag gjort mönster till: http://www.ravelry.com/projects/Swedishgrandma/domino-bag
Annars har Iris Schreier lite skojiga lösningar på en del, bland annat en sjal-kofta jag har gjort, syns på ravelry.
Lycka till med ditt val!

sticksIDAn sa...

Har testat tekniken och tom haft en workshop i den. Jag är inte helt förtjust, men gjort några saker som jag gillar. Denna väska har jag gjort mönster till: http://www.ravelry.com/projects/Swedishgrandma/domino-bag
Annars har Iris Schreier lite skojiga lösningar på en del, bland annat en sjal-kofta jag har gjort, syns på ravelry.
Lycka till med ditt val!

maLinka sa...

Tack för tipsen sticksIDAn! Väskan är kanonfin :-)

Pennysson sa...

Hittade en bok på bibloteket om dominostickning, fast det var mest små saker. Däremot finns en matta av restgarner i en av Erica Knights böcker, (ny stickning) där är stickade remsor ihopflätade... kanske kan vara något?
Håller på att sy en sak till dig, hoppas bli klar i nästa vecka...:-) Lycka till med din utmaning!

miastick sa...

Jag är glad att jag inte hamnade i domino-gruppen, trodde att det skulle bli den. Gillar inte heller sånt. Det enda jag gillar är Lady Elanor. Eller Eunny Jangs sockar: http://www.ravelry.com/patterns/library/entrelac-socks
Kanske kan det vara något med dem? Om du inte redan bestämt dig för väska.