onsdag 11 februari 2009

Hemlis 5 - Secret Pal 5

Nu har jag bestämt mig; jag vill också vara med i Hemlis 5. Jag väntar med spänning på att få se vem som blir min byteskompis!
Här är mina svar frågorna:


1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Det mesta faktiskt. Ull och silke är favoriter. Och jag älskar handfärgade garner.
Jag tycker inte om polyesterstinna garner och glittergarner.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Grönt, vinrött, svart och grått. Jag gillar nog alla färger...

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Det skulle vara aprikos och beige då.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Addis och Drops rundstickor älskar jag. Är sugen på att prova lyxiga trästickor men har inte kommit till det än.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Mamma lärde mig sticka när jag var i sex, sjuårsåldern så det blir väl en 35 år nu. Brukar inte sticka ut näsan men jag anser mig nog vara ganska avancerad :-P

6. Dricker du kaffe? Te?
Kaffe, kaffe, kaffe!!! Det är min stora last här i livet. Allt som smakar och doftar kaffe dras jag till. Godis, glass. doftljus inräknade. Finns det te som smakar kaffe??

7. Är du allergisk mot något?
Nejdå

8. Vilken slags musik tycker du om?
Hårdrock och 80-talspop/synt. Jag vet, corny kanske men det är musik som får pulsen att slå lite extra.
Jag blev i alla fall väldigt glad när jag hörde/såg Alcazars bidrag till melodifestivalen!

9. Favoritgodis?
Choklad i alla former, kaffekarameller, punchpraliner och Ferraribilar

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag har en jättefin bok om spinning och jag har en spinnrock på vinden men längre än så har jag inte kommit.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Koftor, mössor och vantar.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej, tyvärr inte.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Ja, the BIG project är en Flicca och sen vill jag göra en Anise.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja, men inte med pärlor. Tunna handleder har jag (har inget måttband med mig idag)

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ja, men inte med pärlor

16. Stickar du sockor?
Jamenvisst! blir i och för sig ofta bara en socka för jag tröttnar så lätt. Jag har tre ensamma sockor som söker partner hemma...

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Strl 39

18. När fyller du år?
19:e juni - som i år är på midsommarafton!

19. Stickar du med pärlor?
Nej, pärlor gör jag halsband av

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Deckare, gärna om seriemördare..... :-O

Vill du berätta mer om dig själv så får du gärna göra det!
Jag är en 41-årig stickgalen Stockholmstjej som sitter vareviga kväll i min röda favoritfåtölj och stickar för brinnande livet samtidig som jag gärna ser en film eller nått avsnitt av min absoluta favoritserie, "2 1/2 men". Jag repar upp i nästan samma takt som jag stickar för jag är lite av en perfektionist och är inte nöjd förrän allt blev som jag tänkt.
Min man undrar hur jag klarar av att repa upp ett nästan färdigt alster men jag säger alltid att det inte gör något, det är ju själva stickningen som är roligast och repar jag upp så får jag ju garanterat sticka mera...
I övrigt så brinner jag för utförsåkning. Jag är nog som lyckligast när jag står på ett par slalomskidor i en solig pist i Schweiz. Övrig fritid ägnas åt familjen och cykling. Jag har två tonåriga barn varav den ena, Erica alltså, har flyttat till Luleå för att gå på Riksbasketgymnasiet där och den andra, Jacob då, mest sitter hemma och underhåller resten av familjen på hans älskade elgitarr. Tur att jag gillar hårdrock!
Jag har en övervuxen trädgård med riktigt gamla och charmiga fruktträd i och jag älskar att sitta under äppelträdet eller i hängmattan och fika. Jag älskar att så fröer och jag längtar redan tills det är dags att så igen.
Jobbar som fotograf hos en av de större elektronikdistributörerna.

2 kommentarer:

Linda sa...

Så roligt att läsa alla svar. Mest för att det är roligt att se lite vecm som döljer sig bakom bloggen :). Ha en riktigt skön helg!

maLinka sa...

Tack! Ja, nu vet du i alla fall lite mer om denna maLinka. Jag, lovar, det kommer mer om mig i framtiden och förhoppningsvis mer om mina stickprojekt också, jag är lite dålig på att uppdatera...
Ha en riktigt skön helg du med!