tisdag 1 september 2009

Nya tag

Nu var det alldeles för länge sen jag skrev något här. Mitt senaste inlägg var i det dystraste laget, men lite så har min sommar sett ut i år. Den har varit kantad av sjukdomar på många fronter tyvärr.
Men nu längtar jag efter en skön och krispigt klar höst som inbjuder till att använda mer stickade plagg.
Jag är ingen älskare av stickade sommarplagg så hösten är alltid välkommen när den kommer.
Såg igår på
Stickfrossas blogg om SoYouThinkYouCanKnit, ett jättekul projekt som Visa Lisa dragit igång.
Jag funderar starkt på att anmäla mig.

Sticklustan har varit lite låg i sommar men jag har virkat lite istället. Just nu håller jag på att avsluta en virkad sjal i ett kanonfint "mormorsrutemönster" som Frisky Frog varit så snäll att dela med sig av. Mönstret hittade jag här.
Jag kom på att det nog skulle vara coolt och himmelskt mjukt att göra en i mohair istället så jag åkte iväg och köpte mig ett par nystan KidSilk Haze i färgen 632-Hurricane. Jag virkar den till min 18-åriga dotter och eftersom hon älskar blått så var färgvalet självklart!

Efter lite test med olika storlekar på virknål så blev det till slut snyggast att virka i dubbelt garn och virknål nr 5.
So far so good.................

Jag har alltid tyckt att KidSilk Haze är ett drygt garn. Jag menar, det är ju 210 m i ett nystan och i vanliga fall tar det en stund att sticka sig igenom ett. Men nu när jag virkade så bara slukade virknålen garn och när de två nystanen var till enda så var inte sjalen större än en liten scarf.
Köpte 4 nystan till och nu har jag nog fått till en acceptabel storlek på sjalen...... 6 nystan och 654 kr senare........
Det blev liiiite dyrare än jag tänkt mig men jag är säker på att dottern blir glad. Jag ska ge henne den i helgen när hon kommer hem till Stockholm på besök.
Men Erica...... tappar du bort den så vet jag inte vad jag gör.... ;-)

1 kommentar:

Mia sa...

Om hon tapar bort den... så kanske det är jag som varit där och norpat den!