onsdag 6 juli 2011

Någon som vet hur man virkar så här?

Lite suddig bild men det kändes lite pinsamt att fota i affären, för att planka virkstilen, så jag smusslade upp min dåliga mobilkamera för att komma ihåg hur det såg ut.


Jag besökte fina sportaffären härom veckan då jag såg den här snygga mössan och blev helt förälskad i virksättet.
Garnfantast som man är så tänkte jag - som jag alltid brukar göra när jag hittar något stickat/virkat - att "det där kan jag göra bättre och billigare själv"

Men - jag får inte till det själv. Är jag dum eller??
Jag har testat med att börja virka ett par varv runt, som början på en mössa, bara för att ha en grund att börja på.
Sedan har jag testat med: *[1 fm, 1 lm, 1 fm] i 1:a fm på varvet innan, hoppa över 1 fm,* [1 fm, 1 lm, 1 fm] i nästa fm
Fortsätt *-* varvet ut. Gör lika dant på varv 2 men förskjutet 1 m....... Jag vet inte om jag kan förklara det bra men detta är det närmaste jag kommer men det blir liksom fler trådar runt varje maska. Typ dubbelt så många som på bilden.


Är det någon av er alla duktiga och kreativa virkare därute som har någon idé om hur man gör? För visst är det virkat... eller är jag helt ute och cyklar???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Malin jag kan ha fel men jag tycker det ser ut som våffelstickning. Jag använder det för att sticka grytlappar. Just nu är jag på jobbet men när jag kommer hem så ska jag skicka beskrivning till dig. Det är som en slags patentstickning.
Kramar/Moster Eva

Anonym sa...

Takk for koselig kommentar inne hos meg! En flott teknikk du viser - jeg vet dessverre ikke hvordan det gjøres.
Klem fra Igi