måndag 18 oktober 2010

Vantar till min älskling

Jacob tycker det är kallt ute och självklart stickar mamma ett par vantar som matchar den nya jackan :-)
Jag blir så himla glad när någon av barnen ber om något stickat. Det händer oftast när det är dags för vantar, mössor och halsdukar men jag trodde inte att morsans hemstickade fortfarande var intressant när man är en 17-årig kille. Men visst är det det!


Detaljbild av de nästan osynliga flätorna i resåren.
Nu hann jag inte fota dem på Jacob utan på mig själv. Jag har världens minsta händer så jag fick verkligen spänna ut alla fingrarna här för att inte vanten skulle glida av handen.
Vantarna är stickade efter egenpåhittat mönster i:
en tråd Classic Alpacka #0517 eco från Garnstudio
och en tråd Ecologico Camel #192 från Schachenmayr

5 kommentarer:

Sjömans-Elin sa...

Det kanske har vänt och blivit hippt att ha hemstickat? Särskilt om det ser lite "rått" ut?

maLinka sa...

Ja, det kan nog stämma. Det gläder mig enormt att ungdomarna idag har på sig mössa när det är kallt (kanske inte så mycket hemstickat men ändå). För några år sedan så sprang alla över 12 ute med blåfrusna öron hela vintrarna.
Burr

Ewa sa...

Å vilka fina vantar, och säkert varma också. Ska kolla om de har liknande garner här. Stickade du efter ett mönster, eller eget? Snyggt med flätor i resåren...

Fin blogg. Ska kika in här igen.

Mvh/Ewa

maLinka sa...

Hej Ewa och tack :-)
Jo, det är eget mönster som växte fram allt eftersom vanten växte. Klokt nog så skrev jag stödmönster under tiden jag stickade så vante nr 2 skulle bli likadan.
Jag ska renskriva det hela och kanske kan jag publicera mitt livs första mönster här snart :-)

Fina bloggar du har förresten. Jag gillar verkligen dina bilder.

mvh Malin

Ewa sa...

Tack Malin. Såg sedan att du ju hade skrivit att det var ett eget mönster... Vantarna ser supermysiga ut. Har garn liggandes här hemma, och började på ett par "vanliga" tumvantar igår, men dubbel resår. Det är ett tunt superwashgarn, samt ett alpacka...
Är lite sugen på att testa den där flätresåren. Var ju supersnyggt!
La till dig på min blogglista, så jag kommer kika in här då och då. Tyvärr så är jag mycket dålig på att uppdatera min blogg... Har haft bloggtorka ett bra tag, men ska försöka skärpa till mig.

Mvh/Ewa