söndag 17 oktober 2010

Är det en kofta, är det en halsduk, eller... vad sjutton är det?

I fredags för drygt en vecka sedan skrev min yngsta syrra Sara på Facebook att hon hade så förbenat kallt på jobbet och att hon kanske skulle skaffa sig en varm kofta att slänga på när det blev för kallt.
Sticksugen som jag var rotade jag fram ett mönster och åkte nästa dag in till stan och köpte Naturull på stickbutiken. (Det skrev jag om för några dagar sen).
I fredags, en vecka senare var koftan, eller boleron ska vi nog kalla det, färdig. Alldeles lagom till att Sara kom hit med sina två gullungar som jag skulle vara barnvakt åt.
Igår, två veckor senare, var det dags att fira ena gullungens 8-årsdag och då fick jag se koftan i action så att säga. Den blev faktiskt jättefin på henne.

Mönstret kommer från Garnstudio och den ska nog stickas i Eskimå om hag inte minns fel. Mitt problem med Eskimå är att det luddar så förskräckligt så jag blev jätteglad när jag upptäckte Naturull istället.

Bak på ryggen och längs armarna går en lååång och tjoooockkk fläta som blev lite bylsig men snygg.
Någon sa: "Eh,,, tog garnet slut eller har du stickat i barnstorlek??? He, he..."
Tänk det är inte första gången jag hör det - från en kille. En annan kille sa en gång att "de där koftorna eller vad det är, vad f-n är det egentligen?? Är det en kofta, är det en halsduk, eller... vad sjutton är det? Det är obehagligt att inte veta...??"
Jag kan kanske hålla med om att det är ett lite udda plagg, men det fyller samtidigt en funktion att värma armar och nacke medans man sitter vid datorn och samtidigt syns det om man har någon snygg jumper eller blus under. Eller kanske inte ändå.... Jag vet nog inte vad jag tycker om detta plagg?
Vad tycker ni?


Sara blev i alla fall jätteglad och jättevarm så jag funderar på att göra en till, åt mig själv denna gång. (Och du Elin..., jag ska sticka något åt dig med :-) Vad vill du ha?)

6 kommentarer:

Miranne sa...

"Sjelevarmar" er eit godt norsk ord.
Den er iallefall flott, uansett kva ein skal kalle den.

maLinka sa...

Tack Miranne.
Sjelevarmar var ett jättebra ord! Nästan lite poetiskt :-)

Marie sa...

Snygg! Och nu blev jag allt lite sugen att också göra en.

Tina sa...

Den blev super snygg!!
Jag brukar kalla dom bolero, men dom kanske är kortare? Shrug på engelska..Den är iallafall användbar :-))

Ewa sa...

Supersnygg! En sån skulle jag gärna vilja ha...

Mvh/Ewa

Unknown sa...

Jag är jättenöjd med koftan/boleron! Snygg och varm!
Tack snälla Malin för den!!!