onsdag 20 maj 2009

Black and White


Jag har precis gjort klart min Kællingesjal och jag är supernöjd men den. Den såg ut som ett missfoster innan blockningen men som alltid så sker under när man blockar.
Titta nu inte allt för noga på formen... Jag har använt sjalen mycket så den blivit lite deformerad. Den skulle nog snart behöva blockas om... Är det normalt? Jag menar att efter blockning är sjalen perfekt men efter säg 10 gångers användning ser den ut så här. Betyder det att jag är förpassad till att blocka igen och igen för resten av mitt liv? Är det detta som stickning handlar om?
Kanske jag helt enkelt ska sluta sticka vackra sjalar med miljoner uddkanter på och bara ägna mig åt mössor...
Jag har stickat den i svart Garnstudio Alpacka, ett garn som jag inte är överförtjust i men som till detta projekt var jättebra.
Att fota svart på ett vitt bord i en fotostudio ger inga färgsprakande bilder men ibland kan "less" vara "more".

I have just finished my Kællingesjal and I'm very happy with it. It looked like a freak before blocking but, as always, blocking creates miracles. Well, don't look too carefully... I have worn it quite often so it has been slightly deformed. I think I have to block it again someday soon... Is that normal? I mean, after blocking the shawl is perfect, but after been worn about 10 times it looks like this... Does this mean that I'm forced to keep blocking over and over my entire life? Is this what knitting is all about? Maybe I just should stop knitting fancy shawls with a million edges and just making hats...

I have made it in black Garnstudio Alpacka, a yarn not quite in my taste but to this project - perfect. To take photos of black on a white table in a studio give no color vibrant pictures but sometimes "less" is really "more".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, så fin den blev!!!

Kram Eva

maLinka sa...

Tack Eva!! Den var riktigt rolig att sticka också.