onsdag 8 april 2009

Nostalgia

Man kan ju inte annat än att bli nostalgisk när man ser sånt här. Detta är 1972 års glasskarta från GB och den väcker verkligen minnen hos mig. Jag kan fortfarande känna smaken av apelsin Igloo i munnen när jag tänker på den här tiden.
Jag minns en gång när min pappa och jag en dag gick till kiosken för att köpa tidningen och förmodligen cigaretter, då han sa att jag skulle få en glass. Åh, självklart ville jag ha en Igloo men pappa tyckte av någon anledning att en puckstång var bättre och köpte en sådan istället. Jag minns att jag blev jättebesviken och ställde till en scen där utanför kiosken och det hela slutade med att pappa blev irriterad och slängde puckstången i papperskorgen och sa att "nu går vi hem och du blir utan glass!"
Utan glass...!! Jag blev alldeles paff och ångrade mig genast, men icke sa nicke. Pappa stod på sig och jag fick lunka hem med en hemsk inre syn av en ensam, smältande glass i en solvarm papperskorg. Vilket slöseri!
Men jag lärde mig min läxa att vara tacksam för det man får och idag ler jag bara åt det starka minnet.

It’s impossible not to be nostalgic when one sees things like this. This is the ice cream chart of 1972 from the big ice cream company in Sweden and it really makes me remember... I can still taste the flavour of “apelsin igloo” (orange popsicle) when I’m thinking of these years.
I specially remember one time when my father and I went to the newsstand/kiosk to buy the paper and probably some cigarettes, when he told me that he would buy me an ice lolly. Oh, of course I asked for an “apelsin Igloo” but for some reason my father thought that a “Puckstång” (plain vanilla lolly) would be better and therefore bought that instead. I’ll remember being really disappointed and made quite a scene there, outside the newsstand, and the whole thing ended with a very irritated father throwing the ice cream into a waste bin and said that “now we’re going straight home and there will be no ice cream for you!”
No ice cream….!! I couldn’t believe my ears and did remorse my behaviour, but no… My father didn’t change his mind and I had to walk home in shame with an awful vision of a lonely, melting ice lolly in a sun warm waste bin. What a waste!But I learned that moment to be greatful for whats given to you and today I can only smile to this strong memory.



Åh, jag saknar Flirt!!
(bilderna lånade från www.gb.se)

1 kommentar:

Linda sa...

Jag och min syster fick när vi var små följa med morfar och köpa tidningen. Och då fick vi också varsin puckstång. Den kommer alltid att påminna mig om morfar :).