onsdag 10 februari 2010

Studentklänning, balklänning och böcker

Nu har det fixat sig med studentklänning till Erica. Hon ringde hem igår och berättade om denna superfina klänning och nu är den beställd. Och inte blev det dyrt heller :-)

Nu är det bara balklänningen kvar.... som jag ska sy.... puh ;-P
Eftersom Erica pluggar i Luleå och jag bor i Stockholm så tänkte jag springa ut på stan och samla in tygprover i den färgskala hon vill ha och sedan skicka upp proverna till henne så hon kan bestämma vad hon vill ha.
Sen kan jag köpa tyget och börja sy.
Lyckligtvis får jag låna en provdocka i rätt size av min svärmor så förhoppningsvis är det bara att ställa in den med Ericas mått och börja sy.
Låter som ett galet projekt och när jag sydde hennes balklänning i 9:an så lovade jag mig själv att aldrig göra om det. Det var inte så lite stressigt, modellen krävde superprecision i sömnaden för att sitta bra, tyget var omöjligt och bångstyrigt och dessutom hade hon aldrig tid att prova....
Men, man glömmer fort och nu när hon frågade så kunde jag inte säga nej, trots att hon nu bor 93 mil bort. Jag blir faktiskt jätteglad att hon ville att jag ska sy istället för att köpa färdig. Det blir ju i alla fall en garanti att ingen annan har samma klänning, vilket annars är lätt hänt då utbudet i Luleå inte var så jättestort.
Denna klänning kommer få en passform som nog är lite lättare att få att sitta snyggt och med lite hjälp av provdockan ska det nog gå vägen. Eller hur Erica :-) ?
Sen har jag fått hem ett par böcker också; Sticka småvarmt av Johanna Wallin. Jag har inte hunnit titta så noga i den än men det verkar finnas gott om fina små karameller att sticka.

Och sen kom Sticka accessoarer av Nystas Nina Sagulin. Jag har alltid gillat Ninas mönster. Enkla men snygga.
Så nu är frågan. Vad ska jag börja med?

13 kommentarer:

FraMia Design sa...

Hahahaha, ja du har att göra varje minut fram till sommaren!

maLinka sa...

Haha tillbaka. DU har ju inte heller så lite att göra. Jag menar, vi ska ju hinna med en vernissage också.... Vi måste nog sluta jobba om jag ska hinna allt...

Anonym sa...

Låter härligt att få sy sin dotters studentklänning. Min dotter har ett år kvar men jag tror inte att jag kommer att få frågan. Lycka till!

Boel

Anonym sa...

Bra idé med att sticka en sjal till dottern när det är dags för student! Blev genast sugen men det är ju ett tag kvar...

Anna sa...

ja det är alltid frågan det, var ska man börja? och hur ska man hinna allt man vill göra?

har precis startat min pysselblogg, gå in o kika om du vill :)

hälsningar Anna

EvaBys sa...

Å, jag minns när min mamma sydde min jättevackra klänning till min studentbal. Känns som igår! Malin, glöm inte tygaffären i Sundbyberg med efterföljande fika med mig!!!

Kram kram

Unknown sa...

Min dotter skulle ALDRIG be mig att sy en klänning;o) Har inte det tålamodet. Affären i Sundbyberg är fantastisk där har vi köpt en massa tyg till att sy medeltidskläder. Klänningsmodellen är ursnygg! Vad ska ni har för vernissage?

maLinka sa...

MiaFia tänkte ställa ut sina underbart fina tavlor och jag tänkte ställa ut mina fotografier. Sedan finns det kanske en liten risk att det kan bli ett och annat stickat/virkat alster med.... som en gemensam tråd som binder oss samman...
Vi får bara se till att vi blir klara i tid.
Vi återkommer med mer information på våra bloggar när det närmar sig :-)

Erica sa...

Det kommer att gå bra mami! Du är ju så bra på att sy :)

maLinka sa...

Tack min gullunge :-*

aquarius sa...

Hej jag skulle vilja veta vart man kan hitta den där klänningen, snälla svara på den här adressen; www.aquarius.devote.se
Tack i förhand

Anonym sa...

Hej! Jag undrar var du hittade den klänningen?

tack på förhand.

Anonym sa...

Hejsan, jag undrade bara hur mycket den första vita studentklänningen kostade?:)